Målsättning en utvärdering

I över två år har jag nu jobbat med en bullet-journal.  Under denna tid har jag provat olika sätt att lägga upp både design och innehåll. För stunden har jag hittat en metod som passar mig bra. Där jag på ena sidan av uppslaget har veckans och kommande 4 veckors planering. På andra sidan har jag min att göra lista, mina mål för året, mina projekt och fem frågor för uppföljning.

Varje vecka skriver jag om allt. Gör nya rader för kalenderdelen och skriver över saker från min att göra lista. Detta håller mig uppdaterad på vad som händer och vart jag är på väg. Med det innebär det också att jag skriver om mina mål varje vecka. De som är riktiga mål-fantaster säger att du ska skriva om dina mål varje dag.

För några inlägg sedan beskrev jag mina mål och hur jag tänkte att jag skulle nå dessa för 2019. I detta inlägg tänkte jag reflektera över mina mål och vilka jag har nått och varför.

Under året har jag nått målen: att planera in vila/återhämtning, utveckla min linkedin användning, sälja före skapa och använda styrkor i sälj.

När året började jobbade jag med ett väldigt tungt projekt, som tog all energi. Därav återhämtningspunkten. Nu under hösten har jag börjat kryssa dagar jag måste sova då jag jobbat sent. Detta är för mig otroligt tungt, och svårt. Då jag anser (helt felaktigt) att varje jobbminut måste maximeras.

Jag började året med noll närvaro på linked in, nu när året är slut lägger jag upp ett inlägg varje månad. Sälja före skapa målet uppkom ur samma behov av att skapa närvaro, men betald närvaro. Dvs göra saker som andra vill ha/köpa istället för att göra vad jag tror andra vill ha. Detta har gett effekt då jag nu gör workshops på önskan istället för att försöka sälja något som inte är efterfrågat. Det samma gäller styrkor i sälj. En styrka är för övrig ett beteende som man får både energi och ett gott resultat av att göra. Jag kommer ha med mig detta styrkemål vidare in i 2020, men lite annorlunda.

De mål som jag inte nått är: träna 3 ggr per vecka, prioritera vänner och familj, spara 70 kkr. Då jag har mått ganska kasst under en tid har fokus fått ligga på att överhuvudtaget orka med vardagen. det innebär att extra saker (som att träna och planera in aktiviteter) fått stå åt sidan. Jag har självklart fokuserat på träning ur ett må bra perspektiv, men inte alls på core/högpuls nivå. Då min kropp som sådan inte har mått bra. Sparmålet nåddes inte heller av flera anledningar. Att jag inte fått tillräckligt med uppdrag i företaget och att jag inte har kunnat spara tillräckligt pga renovering.

Sen har jag två mål som jag inte riktigt nått, men som ändå känns avklarade: göra läskiga saker varje månad och halvera min sopförbrukning. Gör läskiga saker varje månad har verkligen varit i fokus och det fokuset har gjort mig modigare. Det har inneburit att jag har tvingat mig själv att göra saker även fast jag inte vill/vågar. Medan sopförbrukningen har resulterat i att jag fokuserar på att köpa saker utan förpackning i en större utsträckning, men samtidigt så har vi i och med flytt fått ett nytt sopsystem. Det nya systemet innebär att vi slänger otroligt mycket mer än vad vi gjorde innan, då vi sorterar ut mer hemma. Men vi har å andra sidan minskat brännbart soporna drastiskt då vi sorterar ännu flera saker. Vi hade i början av året ca 7 påsar i veckan, men blöjor och hushållssopor medan vi nu har 1-2 brännbartpåsar i veckan. Men då ska det ju läggas till att vi sorterar ut en del av det som förr slängdes. Så jag känner mig nöjd, även om hållbarhet kommer fortsätta vara fokus även framåt.

 

Inför 2020 har jag spånat lite på vad jag ska ha för mål. Det kommer bli mål i tre olika kategorier: 1. mål för att jag själv ska må bra. 2. mål för företagen och deras tillväxt. 3. mål för hållbarhet.

 

Mer om mål och hur jag tänker inför 2020 i ett senare inlägg.

Lämna ett svar