Aktiviteter för lyckoökning

Lycka – visst låter det fint. Men vad är lycka och varför ska just du öka din lycka?

Lycka och mätningar av lycka är subjektiva och kan liknas vid hur fort klockan går. Om vi är uppslukade av någonting tenderar tiden att gå fort medan den går långsamt i väntans tider. Hur din lyckonivå var igår var även den beroende av vad du gjorde och hur du upplevde den aktiviteten. Detta innebär två saker

  1. Du måste hitta din egen lycka och din väg mot lyckan
  2. Du kan bara jämföra dig själv med din tidigare nivå av lycka.

I denna föreläsning vill jag lyfta några övningar och fördelarna med att utöva dessa. Om du vill ha en fördjupad genomgång av lyckoaktiviteter och hur du kommer fram till din lycka är du välkommen att läsa kursen ”skapa lycka med positiv psykologi”. I den kommer du få vägledning och en djupare genomgång av centrala teorier och delar i lyckoforskningen.

Vad är din lyckonivå?  Tänk tillbaka på den senaste veckan och fundera på hur mycket positiva och negativa käsnlor du har känt. Du kan skatta på en skala mellan 1 och 10. Hur ser balansen ut? Har du mer positiva än negativa känslor? Det som Barbara Fredricksson vid University of North Carolina och hennes forskarteam har hittat att vi behöver ha mer positiva än negativa känslor för att utvecklas och må bra i våra liv. Om man ska gå på de siffror som man har räknat fram så behöver vi någonstans mellan 3 och 11 positiva känslor per negativ känsla.

Det finns några stora teorier inom forskningen om lycka som belyser vad vi behöver för att må bra.

  1. Positiva och stöttande positiva relationer
  2. Ett fokus på även de positiva aspekterna av våra liv
  3. En självmedvetenhet

Forskning har i flera fall visat att våra relationer kommer spela en stor roll i hur långt vi kommer i våra liv. Ett exmepel är att den som har någon att ringa vid fyra på morgonen lever längre än de som säger att de inta har det. Även den berömda nunn-studien som påbörjades i början av 1900-taler påvisar samma slutsats. De nunnor som beskrev sina liv i positiva termer hade ett större nätverk och levde i snitt längre än de som beskrev sina liv i negativa termer.

En av de enklaste sätten att förändra sina relationer är att förändra sitt fokus från negativt till positivt, vilket är punkt 2 på listan. De som fokuserar på det positiva har i flera fall visat sig ha ett större nätverk, både i nunnstudien men även i mindre experiment av bland annat Alex Linley, i England. Vidare har forskning om tacksamhet visat sig vara en enkel metod för att förändra vårat fokus mot det något mer positiva. VI har varje dag många positiva känslor och genom att uppmärksamma dessa så kommer vi att kunna njuta av en ökad upplevd lycka.

Den tredje punkten är att vara självmedveten. Som du märker så går dessa in i varandra på ett lyckosamt sätt. VI kan öva upp våran självmedvetenhet genom att stanna upp och lyssna på hur kroppen känns. Men vi kan också gör mer avancerade övningar så som meditation, yoga eller någon annan fokuserad intervention. Genom att meditera så har Richard Davidsson vid University of Wisconsin visat att vi ökar vårat immunförsvar, vi hanterar motgångar på ett smidigare sätt och vi blir medvetna om kroppen och kan styra om innan vi blir för stressade eller för nedgångna. Prova gärna att meditera fem minuter om dagen i en vecka och se om det har någon effekt på dig.

Vad tänker du om lycka?

Lämna ett svar